Julafton!

24 December: JULAFTON! Jag kände mig som ett barn på julafton, men jag tror nog att syrran var värre. Har nog aldrig sett henne så glad. Hon var överlycklig över att få ha julen hemma hos henne. Det lär nog bli många jular hos henne framöver, men bäbis o allt. *mysfaktor*

Syrran o jag dukade, fixade med ljus o lade upp maten o tyckte att vi hade hur mycket tid som helst på oss. Vi sa att vi gör i ordning oss o sen hinner vi se Sällskapsresan innan alla kommer. Vi hann klart allt, men nån film blev det verkligen inte. Vi stressade inte direkt, men det var mer att göra än vad det såg ut som.

   Sällskapet bestod av min syster o hennes man. Mamma, Bengt o mormor. Jag såklart. Sen var även Kenneths familj med, stora syster Nina, maken Ola o pappa Torsten. Det var nog den bästa julen jag varit med om. Det var inget familjedrama, bara mys, mycket skämt av Ola o Bengt o många glada skratt. God mat såklart o massor av paket.


Vi började med lite glögg till Kalle Anka, sen var maten på bordet. Jag hade ju tagit med mig smällkarameller härifrån. Bara som en lite kul grej, men det gick hem. Hattarna åkte på o skämten lästes. Jag tror vi hade en nykomling på julbordet, inlagd strömming, gudars var gott. Efter maten var det frågan om vi skulle äta gröt eller öppna julklappar. Mamma o jag röstade på paketen, men det gick inge bra. Gröt fick det bli, hur man nu fick ner det efter all maten. Mandeln fick mormor, men hon var ägaren av alla paketen till vår gröt lek, så Torsten fick välja ett paket av de tre som fanns. Sen var det två paket kvar som vi alltid lottar ut med små lotter med nummer på. Alla har varsitt nummer o även denna gång var mormor den lyckliga vinnaren. Vi drog om o mamma vann. Nästa paket vann jag! Det var en jul ljuslyckta, min första.


Äntligen blev det dags för Tomten att komma. Kenneths familj hade bara köpt en julklapp var, som dom sen fick en var av. Sen var dom nöjd, men för mamma ska det vara måånga julklappar, annars är det inte jul. Så det var ju lite tråkigt att Kenneths familj inte fick lyckan att vinna nåt paket av gröten. Ola fick vara Tomte, jag tror nog att han tyckte det var kul, kanske lite många upp o ner till golvet bara.

   Efter alla klappar o mys i soffan var det dags för KlappJakten! Ytterligare ett litet trick för att ge Kenneths familj lite julklappar. Vi hade två tärningar o en halv timme på oss att håva in så många klappar som möjligt. Man måste slå ett par o då fick man ta ett paket ur högen. När högen var borta fick man ta av varandra. Vilket svettigt spel, man vill ju inte vara utan paket. Ett paket, som var störst såklart, jagades av alla, som sen syrran fick innan tiden tog slut. Jag fick tre paket, ljus, tvål o en isskrapa.


En väldigt lyckad julafton med underbart sällskap!




1.                               2.                               3.                             4.                                5.

Bild 1: Vår dukning med smällkaramell.
Bild 2: Julmys i soffan.
Bild 3: Tomte lycktan.
Bild 4: Mina vinster från KlappJakten.
Bild 5: Jag med alla mina paket.

Love, Angela

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0